Textul creativ – compunerea

Alcătuirea unei compuneri sau a unui text creativ este una dintre deprinderile cele mai  importante care se urmărește a fi formată în școală. Această deprindere presupune mult exercițiu, de aceea în clasele a III-a și a IV-a copiii vor primi frecvent ca sarcină realizarea (alcătuirea) unei compuneri (a unui text) după o imagine sau un șir de imagini și/sau după un șir de întrebări. Cred că, pentru a îndeplini cu succes această sarcină, ei au nevoie, înainte de a se apuca de alcătuirea efectivă a textului,  și de câteva îndrumări (indicații) teoretice. De aceea am spicuit din manualele, culegerile și caietele de lucru care mi-au fost la îndemână recomandările pe care acestea le fac în legătură cu acest subiect.

Textul creativ (compunerea) este o construcție originală, formată din propoziții legate prin înțeles, care respectă un titlu și se orientează după un plan (de întrebări, de idei).

Părțile unei compuneri sunt:

1. Introducerea sau începutul textului, în care sunt prezentate pe scurt locul, timpul și personajele care iau parte la acțiune.
2. Cuprinsul este parte cea mai dezvoltată a textului creativ, unde se redau faptele (întâmplările) în ordinea în care s-au petrecut.
3. Încheierea sau sfârșitul textului este de mică întindere și arată cum s-au sfârșit întâmplările, ce învățătură, ce impresii, ce sentimente și ce concluzii se pot desprinde.

Cum procedez ca să realizez o compunere?

  • Caut informații în legătură cu tema/subiectul dorit.
  • Găsesc cuvinte și expresii frumoase și potrivite pentru a exprima observații sau informații.
  • Exprim observațiile, sentimentele în propoziții frumoase, corecte, clare.
  • Le așez într-o ordine logică și dezvolt ideile acolo unde este cazul.
  • Citesc și verific scrierea corectă și așezarea în pagină.

Recomandări:

  • titlul trebuie să fie cât mai cuprinzător;
  • o compunere trebuie să aibă cel puțin trei alineate, pentru cele trei părți principale. Cuprinsul poate avea mai mult e alineate, în funcție de ideile care apar;
  • nu toate personajele pot fi prezentate în introducere. Sunt și personaje care apar pe măsură ce acțiunea se desfășoară;
  • nu repetați aceleași cuvinte la începutul propozițiilor;
  • înainte de a începe să scrieți compunerea (textul) stabiliți timpul în care veți povesti (o întâmplare trecută o veți povesti la timpul trecut);
  • descrierea unui personaj sau a unui animal o puteți face la timpul trecut, dar și la prezent, ca și cum l-ați vedea în față.

E bine să știți!

În redactarea unor compuneri frumoase trebuie să citiți multe, multe lecturi suplimentare pentru îmbogățirea vocabularului vostru activ, pentru dezvoltarea imaginației și a creativității. De asemenea, tot timpul trebuie să respectați:

  • cele trei părți ale compunerii;
  • ordinea logică a ideilor;
  • bogăția ideilor și surprinderea esențialului;
  • folosirea unor expresii frumoase;
  • regulile ortografice și de punctuație;
  • scrierea caligrafică și așezarea în pagină.

Model de compunere oferit de manualul de clasa a III-a specificat în bibliografie:

IMG_20180119_144513[1]

 

Bibliografie:

  • Grigore, A., Ipate – Toma, C., Ionică N. – S., Crivac, G. – M., Negrițoiu, C. – D. Anghel, A. (2016), „Limba și literatura română – Manual pentru clasa a III-a”, Semestrul I, Editura Ars Libri, Costești;
  • Nica, E., Băiașu, D. Ciolănescu, D., Dumitrescu, F., (2005), Limba română: clasa a III-a: comunicare, Editura Carminis, Pitești;
  • Oprea, D., Răducanu, l., (2017), Călătorie prin lumea textelor literare, Editura Elicart.

 

Poate vă interesează și Alcătuirea unui text după întrebări și imagini .

Lasă un comentariu